Δεν είναι και ο πιο εύκολος άνθρωπος να βρεις στο τηλέφωνο, παρ' όλο που αυτές τις μέρες έρχεται ξανά στα μέρη μας: απόψε Παρασκευή 18/10 παίζει στην Αθήνα (Temple), ...
Στην τέταρτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους R'n'B και soul δίσκους, από το 2010 μέχρι σήμερα...
Δεν ήταν λίγες οι φορές που μια διασκευή ξεπέρασε σε δημοτικότητα και αποδοχή το πρωτότυπο ή και επικράτησε στη συνείδηση των μουσικόφιλων ως η «αυθεντική» έκδοση ...
Ομιλητικός και ευδιάθετος, ο Βέλγος μινιμαλιστής συνεχίζει να ιντριγκάρεται από τη σχέση της μουσικής με τις επίκαιρες κοινωνικές ζυμώσεις, ενώ ετοιμάζεται να γιορτάσει ...
Πολύς κόσμος έσπευσε να δει τους UNKLE, o Paul Kalkbrenner χόρεψε το φεστιβάλ στο ταψί του, η Caterina Barbieri δικαιολόγησε πλήρως το μότο «Music, Creativity and ...
Top story
Δείτε το επίσημο trailer της επικείμενης ταινίας τους, που έρχεται και στην Ελλάδα τον Νοέμβριο
Ο ράπερ από την Ξάνθη είναι από τα πλέον συζητημένα μουσικά πρόσωπα της φετινής χρονιάς
Έκαναν διαθέσιμο ένα ακόμα ΕΡ με υλικό από το παρελθόν

Γιώργος Νταλάρας - Τι Θα Πει Έτσι Είναι

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Ποτέ δεν πρέπει να ήταν εύκολο να είσαι ο Γιώργος Νταλάρας, σίγουρα όμως η χρονιά που έφυγε έκανε τη θέση του σπουδαιότερου εν ζωή Έλληνα ερμηνευτή (ανεξαρτήτως φύλου) λιγότερο αξιοζήλευτη από ποτέ. Τα γνωστά σοκαριστικά γεγονότα της περασμένης άνοιξης δεν άφησαν ανεπηρέαστους όσους τα είδαν εξ αποστάσεως, πόσο μάλλον τον ίδιο που υπήρξε στο επίκεντρό τους. Και καθώς τον βλέπεις στο εξώφυλλο του νέου δίσκου του, σε μια γκρίζων αποχρώσεων φωτογραφία με τα χέρια σταυρωμένα κι ένα αχνό μειδίαμα στα χείλη, νιώθεις ότι αυτή είναι η απάντησή του στις φασιστικές επιθέσεις: στωικότητα και βουτιά στη δουλειά. Όπως πάντα δηλαδή.

Οι αποχρώσεις του εξωφύλλου αντικατοπτρίζονται και στο περιεχόμενο του δίσκου, για τον οποίο κύριος υπεύθυνος είναι ο Νίκος Αντύπας, συνθέτης και ενορχηστρωτής των 10 τραγουδιών που περιλαμβάνονται εδώ. Κυριότερο «γαλόνι» του, ότι κατάφερε στο παρελθόν να μας επανασυστήσει τη Χαρούλα Αλεξίου και την Άλκηστη Πρωτοψάλτη• πιο αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό του, μια πολύ συγκεκριμένη αντίληψη περί ήχου. Αυτή ακριβώς η αντίληψη είναι που ευθύνεται για τη γκρίζα ατμόσφαιρα του Τι Θα Πει Έτσι Είναι, η οποία, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί κι ένα από τα μειονεκτήματά του: ο ήχος του Αντύπα φαίνεται δηλαδή πως με τα χρόνια «κλείνει» αντί να «ανοίγει». Κι εδώ ακούγεται πιο τσίγκινος και εμμονικός από ποτέ, σαν να στήθηκε σε κάποιο οικιακό στούντιο και όχι στο λουσάτο Odeon.

Στον συνθετικό πάντως τομέα, ο τέως ντράμερ των Socrates τα καταφέρνει σαφώς καλύτερα και δίνει στον Νταλάρα μερικές δυνατές μελωδίες, όπως π.χ. στα "Εγώ Ήμουν Εσύ" και "Στον Κόσμο Σου (Μια Μέρα Θα Χωρέσω)". Σχεδόν σε όλα τα τραγούδια βρίσκει κανείς ενδιαφέρουσες στιγμές, ένα ζεστό, ραδιοφωνικό ρεφρέν εδώ ("Ξέχνα Τις Αναμνήσεις"), ένα όμορφο κουπλέ εκεί ("Κόψε"). Σε αρκετές περιπτώσεις, από την άλλη, νιώθεις ότι δεν επιτυγχάνεται η συνθετική ολοκλήρωση: για παράδειγμα στην "Αριστερόχειρη", όπου η απλότητα και η ζεστασιά του κουπλέ πάει στράφι καθώς ακολουθείται από ένα εκβιασμένης συγκινησιακής φόρτισης, ψευδο-οπερετικό ρεφρέν. Δεν μπορείς, επίσης, να προσπεράσεις τη συνθετική αμηχανία που διέπει το "Εισιτήριο" ή την πασέ έθνικ ποπ του "Τι Θα Πει Έτσι Είναι" ούτε, όμως, να παραλείψεις να αποδώσεις τα εύσημα για τη λιτή και απόλυτα ταιριαστή προσέγγιση στα "Σπίτια".

Σε ό,τι αφορά τους στιχουργούς που κλήθηκαν να γράψουν τα λόγια για την εν λόγω δουλειά, έκαναν νομίζω αρκετά καλά τη δουλειά τους, βάζοντας στο στόμα του Νταλάρα λόγια τα οποία επιχειρούν μεν να μιλήσουν για το σήμερα, αλλά σε πολλές περιπτώσεις περνάνε και ως αυτοβιογραφικά. Ο καθένας βέβαια το έκανε με τον δικό του τρόπο: πιστός στον... εαυτό του ο Μάνος Ελευθερίου, επαρκέστατος αν και κάπως αγνώριστος ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, ευρηματικός ο Μιχάλης Γκανάς (ειδικά στο "Αριστερόχειρη"), καίριος ο Άρης Δαβαράκης και ευχάριστα ενδιαφέρων –και μακριά από τις ευκολίες στις οποίες συχνά καταφεύγει– ο Νίκος Μωραΐτης.

Όσο για τον ίδιο τον Νταλάρα, κινήθηκε στο Τι Θα Πει Έτσι Είναι με τον αναμενόμενο τρόπο του. Η εμπειρία αλλά και η αναπόφευκτη φθορά που φέρνει ο χρόνος τον έχουν οδηγήσει στο ξεφλούδισμα του ερμηνευτικού «κρεμμυδιού» και τα αποτελέσματα αποδεικνύονται παραπάνω από ευχάριστα, καθώς λείπουν εδώ από τις ερμηνείες του οι πολλοί λαρυγγισμοί και τα πολλά βιμπράτα, όσα κούρασαν μια εποχή ακόμα κι εμάς που τον αγαπάμε. Σε μια-δυο περιπτώσεις μόνο, στις οποίες οι μελωδίες τού δίνουν αβάντα, δεν καταφέρνει να αντισταθεί στο να βάλει μπροστά τη «φωνάρα», τη στιγμή που η αισθητική του τραγουδιού επιτάσσει διαφορετική προσέγγιση.

Παρά τις γκρίνιες μου, το πρόσημο για το νέο άλμπουμ του Γιώργου Νταλάρα είναι σαφώς θετικό. Πρόκειται για μια δουλειά καλοδεχούμενη και απείρως προτιμότερη από τους πολυσυλλεκτικούς αχταρμάδες του πρόσφατου παρελθόντος ή από τη νιοστή ζωντανή ηχογράφηση/αφιέρωμα. Παραμένει βέβαια ένα απωθημένο που, φαντάζομαι, μοιράζομαι και με άλλους: να δούμε –έστω για μία φορά– τον Νταλάρα να ξεχνά τον περιβόητο και «δίκοπο» επαγγελματισμό του και να αδιαφορεί για το πώς θα ικανοποιήσει τις ορδές των οπαδών του, επιλέγοντας ένα πραγματικό καλλιτεχνικό ρίσκο, μια πραγματικά καινούρια κατεύθυνση. Γιατί, ας μη γελιόμαστε, ένα άλμπουμ όπως το Τι Θα Πει Έτσι Είναι, παρότι διαθέτει τις στιγμές του, ούτε πρόταση αποτελεί, ούτε κάτι πραγματικά νέο έχει να προσφέρει.

Και στις ενδεχόμενες αντιρρήσεις όσων θα πουν «μα τι είναι αυτά που ζητάς τώρα, ο Νταλάρας έτσι ήταν πάντα κι έτσι είναι», απαντώ δια της ερωτήσεως: τι θα πει, δηλαδή, «έτσι είναι»;

ΑΤΖΕΝΤΑ

Michael Gira & Norman Westberg (Swans)
18-10-2019

Michael Gira & Norman Westberg (Swans)

Αθήνα - Temple
"Να κάθομαι μόνος μου στο stage μ’ ένα νεκρό κομμάτι ξύλου, μερικά καλώδια και μόνο τη φωνή μου είναι μια πρόκληση που αποφάσισα να βάλω ...
Vassilikos
18-10-2019

Vassilikos

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club
Στέλιος Σαλβαδόρ & Μωρά Στη Φωτιά
18-10-2019
18-10-2019

Chocolate Fest Vol. 2

Αθήνα - Πρώην Αμαξοστάσιο Ο.ΣΥ

Η Λίμνη Των Κύκνων

Υπόλοιπη Ελλάδα - Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Έλλογο Πάθος

Αθήνα - Μουσείο Μπενάκη (Κτήριο οδού Πειραιώς)

Μινέρβα, Pissed-Off Kid

Αθήνα - Six D.O.G.S.

Παντελής Κυραμαργιός

Θεσσαλονίκη - Καφωδείο Ελληνικόν

Γιοχάνες Μπραμς: Ένα Γερμανικό Ρέκβιεμ

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Τάνια Σκραπαλιώρη
Πολύς κόσμος έσπευσε να δει τους UNKLE, o Paul Kalkbrenner χόρεψε το φεστιβάλ στο ταψί του, η Caterina Barbieri δικαιολόγησε πλήρως το μότο «Music, Creativity and Technology» και ο Alan Fitzpatrick
Δημήτρης Μεντές
Επιβλητικά τα σκηνικά του Μάρκο Αρτούρο Μαρέλλι, χάραξαν λογοτεχνικούς παραλληλισμούς με το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν και έδωσαν βάθος στο κλειστοφοβικό περιβάλλον της όπερας, όσο η Χριστίνα ...
Τάνια Σκραπαλιώρη
Το κοινό στήριξε την έλευση του περίφημου φεστιβάλ στην Ελλάδα και η 1η μέρα είχε κάμποσες συγκινήσεις. Όσο όμως και να χόρεψαν τον κόσμο οι Acid Arab, οι Modeselector και οι Boys Noize, ...

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Στην τέταρτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους R'n'B και soul δίσκους, από το 2010 μέχρι σήμερα...
Ζώης Χαλκιόπουλος
Παράφωνα ουρλιαχτά και τραγούδισμα new wave αισθητικής, μαρίμπες, σύνθια και μπασογραμμές από την κόλαση, όρισαν στις αρχές των 1980s έναν ήχο που ακόμα ακούγεται φρέσκος, στον οποίον οι LCD ...
Ελένη Τζαννάτου
Ο δεύτερος δίσκος της παρέας του Simon Jeffes ήταν κι αυτός που όρισε τον ήχο τους, με την παιδική του αύρα, τον κομψό μινιμαλισμό και μια αίσθηση του «υψηλού» να μένει πάντα προσγειωμένη σε έναν
Δημήτρης Λιλής
Όσοι νέοι και παλιοί καλλιτέχνες εκδίδουν έργα σε αυτήν την εποχή, πρέπει να ακολουθήσουν μια διαφορετική φόρμουλα. Η οποία αδιαφορεί για το αν είσαι «ο καλύτερος στο δωμάτιο» και απαιτεί να

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Στέλιος Πατεράκης
Δεν ήταν λίγες οι φορές που μια διασκευή ξεπέρασε σε δημοτικότητα και αποδοχή το πρωτότυπο ή και επικράτησε στη συνείδηση των μουσικόφιλων ως η «αυθεντική» έκδοση (βοηθούντος και του χρόνου). Τίποτα
Βύρων Κριτζάς
Είναι παλιά η πρακτική της μεταφοράς διεθνών επιτυχιών στα ελληνικά, αλλά συχνά έχουμε ακούσει να μπαίνουν οι πλέον άσχετοι στίχοι. Όχι όμως και στις παρακάτω περιπτώσεις, στις οποίες η διασκευή ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Ας μη γελιόμαστε: «κρυφά» τραγούδια δεν υπάρχουν, αφού κάθε ηχογράφησή τους έχει ξεσκονιστεί και αναλυθεί εκτενώς. Αλλά ο προβολέας πέφτει συνήθως στα γνωστά κι αγαπημένα. Εδώ λοιπόν διαλέγουμε 10

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χάρης Συμβουλίδης
Δεν είναι και ο πιο εύκολος άνθρωπος να βρεις στο τηλέφωνο, παρ' όλο που αυτές τις μέρες έρχεται ξανά στα μέρη μας: απόψε Παρασκευή 18/10 παίζει στην Αθήνα (Temple), αύριο Σάββατο 19/10 στη ...
Χάρης Συμβουλίδης
Ομιλητικός και ευδιάθετος, ο Βέλγος μινιμαλιστής συνεχίζει να ιντριγκάρεται από τη σχέση της μουσικής με τις επίκαιρες κοινωνικές ζυμώσεις, ενώ ετοιμάζεται να γιορτάσει 40 χρόνια δημιουργίας με το
Γιάννης Καγκελάρης
Ο ερχομός του στην Αθήνα για μια σόλο συναυλία (Σάββατο 19 Οκτώβρη, στο Second Skin), έδωσε την ευκαιρία να τον βρούμε στο Skype για μια κουβέντα, η οποία ξεκίνησε από το δημιουργικό του παρόν και
Πέννυ Γέρου
Φέρνοντας κοντά ρεύματα της τζαζ, της rock και την ελληνικής παράδοσης, παρουσιάζει έναν ακόμη ανήσυχο δίσκο με τίτλο Το Μεταξύ Μας Διάστημα. Και η εμφάνισή του στο Six d.o.g.s. τη Δευτέρα 21 ...

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…