Η «διαγαλαξιακή επίκληση των Ολύμπιων θεών» που έκανε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου στη Μυθωδία έχει γίνει αντικείμενο πολλών συζητήσεων, όμως συχνή είναι η παρουσία της ...
Σε μια συζήτηση περί witch house, το αμερικάνικο γκρουπ είναι από τα πρώτα ονόματα που θα πέσουν στο τραπέζι. Λίγο πριν τον πρώτο τους ερχομό στην Ελλάδα (Σάββατο 26 ...
Τίποτα δεν έμεινε όρθιο στην πρώτη τους εμφάνιση στην Ελλάδα, η οποία έπεσε στα κεφάλια όσων βρέθηκαν στο Gagarin ως ζωοδόχα βροχή, παρασύροντας τους πάντες σε φρενήρες ...
Ασφυκτικό sold-out στο Tiki για μια βραδιά σκανδιναβικής απλότητας, με βαμμένα πλατινέ μαλλιά, «αέρα» γαλλικών μπιστρό και εξομολογήσεις λατρείας για τον Ντέμη Ρούσσο...
Ο νέος τους δίσκος και η επικείμενη συναυλία στην Αθήνα (Gagarin, Παρασκευή 25/10), έδωσαν την αφορμή για να μιλήσουμε με τον Αλέξανδρο Μίαρη –για τον ευλαβικό χαρακτήρα ...

Σταύρος Λάντσιας - Ημερολόγιο Ονείρων

Μιχάλης Τσαντίλας
Μιχάλης Τσαντίλας

Είναι σχετικά εύκολο να ξεμπερδέψεις «αναίμακτα» με έναν δίσκο σαν τον καινούργιο του Σταύρου Λάτσια. Αναφέρεσαι στο πόσο σπουδαίος μουσικός είναι, πετάς μερικά αόριστα περί κινηματογραφικής ατμόσφαιρας και μινιμαλιστικής λογικής, κοτσάρεις κι ένα εφτάρι και είσαι έτοιμος. Κανείς, πιθανότατα, δεν πρόκειται να διαμαρτυρηθεί ή να το ψάξει λίγο παραπάνω. Κι αν ο γράφων παιδεύτηκε με την παρούσα δισκοκριτική για μήνες, αυτό οφείλεται στο ότι θέλησε να βρει κάτι να συνεισφέρει στη «συζήτηση», έστω κι αν ένιωθε εξαρχής ανεπαρκής για κάτι τέτοιο.

Ένα είναι σίγουρο για το Ημερολόγιο Ονείρων, την τρίτη προσωπική δουλειά του Λάντσια μετά τις Επιστροφή (1999) και Το Ταξίδι Μιας Νότας (2002): αποτελεί παραγωγή που σπάνια θα βλέπουμε από ’δω κι εμπρός στα μέρη μας, δεδομένων και των συνθηκών (οικονομικών και άλλων). Αυτό το καταλαβαίνεις από τη στιγμή που πιάνεις στα χέρια σου τη συσκευασία με τα σκληρά εξώφυλλα αλλά κυρίως αργότερα, όταν ακούς τον δίσκο και διαβάζεις στο ένθετο τα ονόματα των συντελεστών του: πέρα από την Καμεράτα και μερικούς πολύ καλούς Έλληνες και ξένους μουσικούς, εδώ συμμετέχουν και δύο παγκόσμιας κλάσης εκτελεστές και δημιουργοί, ο Αμερικανός ντράμερ Peter Erskine και ο Σουηδός κοντραμπασίστας Lars Danielsson.

Αρκεί, όμως, η αλληλεπίδραση μεταξύ μερικών σπουδαίων εκτελεστών για να προκύψει ένας αξιόλογος δίσκος; Και αλήθεια, σε ποιον βαθμό οι εδώ συνθετικές επιδόσεις του Λάντσια αγγίζουν τα αδιαμφισβήτητα εκτελεστικά προσόντα του; Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα απαιτούν να μπορέσει κανείς να ξεχωρίσει πού τελειώνει η σύνθεση και πού αρχίζει ο αυτοσχεδιασμός στα 14 κομμάτια του δίσκου, γιατί το μουσικό πεδίο μέσα στο οποίο κινούνται οριοθετείται από τη διασταύρωση της λόγιας μουσικής με την τζαζ. Έτσι, ενώ σε αρκετά σημεία τα μουσικά θέματα είναι ευδιάκριτα, σε κάποια άλλα παίρνει το τιμόνι η σολιστική/αυτοσχεδιαστική διάθεση –αναμενόμενα, καθώς αν έχεις στη διάθεσή σου άξιους μουσικούς, «αναγκάζεσαι» να τους δώσεις και τον ανάλογο χώρο για να πρωταγωνιστήσουν. Σε γενικές γραμμές, πάντως, ο Λάντσιας κατορθώνει να επιτύχει τις ισορροπίες και να παραδώσει αρκετές άξιες και συγκινητικές στιγμές: η έναρξη, με την «αιωρούμενη» μελωδία του “Μια Άλλη Ζωή”, αποτελεί ίσως την καλύτερη στιγμή του δίσκου, με τα “To Ποτάμι Του Χρόνου” και “Χορός Με Τον Άνεμο” να ακολουθούν από κοντά.

Υπάρχουν και δύο διασκευασμένες συνθέσεις του Μάνου Χατζιδάκι στο Ημερολόγιο Ονείρων, στις οποίες αξίζει μια αναφορά καθώς, κατά τη γνώμη μου, η παρουσία τους λειτουργεί ως δίκοπο μαχαίρι. Από τη μια, μπορούν να αποτελέσουν εμπορικά όπλα –ειδικά για το εγχώριο κοινό– και προσδίδουν  ελληνικό χρώμα σε μια δουλειά που, κατά τα άλλα, αποπνέει έναν ευρωπαϊκό αέρα. Από την άλλη, η «σκερτσόζικη» μελωδικότητα του Χατζιδάκι ακούγεται παράταιρη μέσα στο υπόλοιπο υλικό και μοιάζει να διαρρηγνύει τη συνοχή του. Τέλος, και παρότι ως επανεκτελέσεις είναι ιδιαίτερα προσεγμένες και ενδιαφέρουσες (περισσότερο το “Topkapi” και λιγότερο το “Μες Σ’ Αυτή Τη Βάρκα”), τελικά μάλλον λειτουργούν εις βάρος του συνόλου και μάς υπενθυμίζουν ότι έχουμε «χορτάσει» από επανεκτελέσεις έργων του μεγάλου συνθέτη εδώ και καιρό...

Κινδυνεύεις βέβαια να κατηγορηθείς ότι «διυλίζεις τον κώνωπα» παίζοντάς το «αυστηρός» με έναν δίσκο του Σταύρου Λάντσια, ειδικά μάλιστα όταν άλλοι, λιγότερο εργατικοί και συνεπείς καλλιτέχνες, καταφέρνουν να εισπράξουν πολύ θετικότερες κριτικές. Όμως δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς από το να γράψεις αυτό ακριβώς που εισέπραξες από την ακρόαση του Ημερολογίου Ονείρων, ότι δηλαδή αποτελεί μια αξιόλογη δισκογραφική εργασία, άψογη στο τεχνικό κομμάτι και αρκετά καλή συνθετικά, η οποία –χωρίς να συγκλονίζει αλλά και χωρίς να απογοητεύει– θέτει ασφαλώς υποψηφιότητα για τη λίστα με τους καλύτερους δίσκους της φετινής χρονιάς.

ΑΤΖΕΝΤΑ

Τρύφων Λάζος
24-10-2019

Τρύφων Λάζος

Αθήνα - Six D.O.G.S.
Σε ένα νεραϊδόσπιτο πίσω από την λίμνη του Chorlton Waterpark στο Μάντσεστερ, εκεί έγραψε ο Τρύφων Λάζος τα  τραγούδια του ντεμπούτο άλμπουμ ...
Allah-Las
24-10-2019

Allah-Las

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
Allah-Las
25-10-2019

Allah-Las

Θεσσαλονίκη - Principal Club Theater @ Fix Area
24-10-2019

Αφιέρωμα στον Κώστα Πασχάλη

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ένα μουσικό αφιέρωμα στον Nicola Piovani

Αθήνα - Μέγαρο Μουσικής

Κωνσταντίνος Στιβακτής & The Roommates

Υπόλοιπη Ελλάδα - HolyWood Stage

Τρύφων Λάζος

Αθήνα - Six D.O.G.S.

Colorgraphs

Αθήνα - Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου

Christos El. Papadopoulos Quintet

Αθήνα - The Zoo Music Pub

Allah-Las

Αθήνα - Fuzz Live Music Club

Αλέξανδρος Κτιστάκης

Αθήνα - Σταυρός Του Νότου / Club

Σταύρος Σαλαμπασόπουλος

Αθήνα - Half Note Jazz Club

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Δημήτρης Μεντές
Τίποτα δεν έμεινε όρθιο στην πρώτη τους εμφάνιση στην Ελλάδα, η οποία έπεσε στα κεφάλια όσων βρέθηκαν στο Gagarin ως ζωοδόχα βροχή, παρασύροντας τους πάντες σε φρενήρες κάλπασμα...
Τάνια Σκραπαλιώρη
Ασφυκτικό sold-out στο Tiki για μια βραδιά σκανδιναβικής απλότητας, με βαμμένα πλατινέ μαλλιά, «αέρα» γαλλικών μπιστρό και εξομολογήσεις λατρείας για τον Ντέμη Ρούσσο...
Κωνσταντίνος Διαμαντόπουλος
Άλλοτε αλληγορικός και ευαίσθητος, άλλοτε ωμός και βίαιος, αλλού με ψιθύρους και μελωδία και αλλού με κραυγές απόγνωσης και αυστηρή προστακτική, έδωσε μια εξαιρετική συναυλία στο Temple...

ΣΤΗΛΕΣ

Άρης Καζακόπουλος
Στην τέταρτη από τις ανασκοπήσεις της δεκαετίας ανά είδος, η στήλη παρουσιάζει τους 25 καλύτερους R'n'B και soul δίσκους, από το 2010 μέχρι σήμερα...
Ζώης Χαλκιόπουλος
Παράφωνα ουρλιαχτά και τραγούδισμα new wave αισθητικής, μαρίμπες, σύνθια και μπασογραμμές από την κόλαση, όρισαν στις αρχές των 1980s έναν ήχο που ακόμα ακούγεται φρέσκος, στον οποίον οι LCD ...
Ελένη Τζαννάτου
Ο δεύτερος δίσκος της παρέας του Simon Jeffes ήταν κι αυτός που όρισε τον ήχο τους, με την παιδική του αύρα, τον κομψό μινιμαλισμό και μια αίσθηση του «υψηλού» να μένει πάντα προσγειωμένη σε έναν
Δημήτρης Λιλής
Όσοι νέοι και παλιοί καλλιτέχνες εκδίδουν έργα σε αυτήν την εποχή, πρέπει να ακολουθήσουν μια διαφορετική φόρμουλα. Η οποία αδιαφορεί για το αν είσαι «ο καλύτερος στο δωμάτιο» και απαιτεί να

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Αλέξανδρος Τοπιντζής
Η «διαγαλαξιακή επίκληση των Ολύμπιων θεών» που έκανε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου στη Μυθωδία έχει γίνει αντικείμενο πολλών συζητήσεων, όμως συχνή είναι η παρουσία της γλωσσικής μας κληρονομιάς και στον
Στέλιος Πατεράκης
Δεν ήταν λίγες οι φορές που μια διασκευή ξεπέρασε σε δημοτικότητα και αποδοχή το πρωτότυπο ή και επικράτησε στη συνείδηση των μουσικόφιλων ως η «αυθεντική» έκδοση (βοηθούντος και του χρόνου). Τίποτα

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χάρης Συμβουλίδης
Σε μια συζήτηση περί witch house, το αμερικάνικο γκρουπ είναι από τα πρώτα ονόματα που θα πέσουν στο τραπέζι. Λίγο πριν τον πρώτο τους ερχομό στην Ελλάδα (Σάββατο 26 Οκτωβρίου, Death Disco),
Πέννυ Γέρου
Ο νέος τους δίσκος και η επικείμενη συναυλία στην Αθήνα (Gagarin, Παρασκευή 25/10), έδωσαν την αφορμή για να μιλήσουμε με τον Αλέξανδρο Μίαρη –για τον ευλαβικό χαρακτήρα των επισκέψεών τους στην ...
Χάρης Συμβουλίδης
Δεν είναι και ο πιο εύκολος άνθρωπος να βρεις στο τηλέφωνο, παρ' όλο που αυτές τις μέρες έρχεται ξανά στα μέρη μας: απόψε Παρασκευή 18/10 παίζει στην Αθήνα (Temple), αύριο Σάββατο 19/10 στη ...
Χάρης Συμβουλίδης
Ομιλητικός και ευδιάθετος, ο Βέλγος μινιμαλιστής συνεχίζει να ιντριγκάρεται από τη σχέση της μουσικής με τις επίκαιρες κοινωνικές ζυμώσεις, ενώ ετοιμάζεται να γιορτάσει 40 χρόνια δημιουργίας με το

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…