Δελτίο Τύπου

 

Το μουσικό φεστιβάλ Ρίζα στην Πρίζα επιστρέφει στο νησί της Λέσβου στο Αναγνωστήριο Αγιάσου για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Σε ένα χωριό με πλούσια πολιτιστική παράδοση αλλά και τεράστιο φυσικό πλούτο η ντόπια μουσική παράδοση έρχεται να συναντήσει περισσότερες πολυρρυθμίες από διαφορετικά μέρη της  Ελλάδας.

Ένα φεστιβάλ το οποίο δημιουργήθηκε από την ανάγκη να εκφραστεί η δική μας παραδοσιακή μουσική, η εγχώρια φολκ υπό το τωρινό πρίσμα των καινούργιων συγκροτημάτων που δουλεύουν νέο υλικό σε συνδυασμό με τον καινούργιο στίχο που αποτελεί φυσική εξέλιξη των πραγμάτων μέσα στις δύσκολες εποχές που διανύουμε.

Κόντρα λοιπόν στους δύσκολους καιρούς το φεστιβάλ ανοίγει ακόμα περισσότερο τους μουσικούς του ορίζοντες προτείνοντας με σύγχρονη μουσική έκφραση που αναδύεται στα home studio αλλά και στις παρέες των νέων ανθρώπων που δημιουργούν μικρές εστίες πολιτιστικής αλλά και κοινωνικής αναφοράς. 

Κοντά στο πνεύμα χωρών όπως η Πορτογαλία, η Βραζιλία, το Περού, το Μαρόκο, το Μάλι, η Ισπανία, η Αγγλία  που εμπλουτίζουν διαρκώς την παγκόσμια μουσική σκηνή τόσο σε επίπεδο δημιουργικό όσο και επίπεδο δισκογραφίας μιας και τα παραπάνω μετουσιώνονται σε άλμπουμ που τροφοδοτούν την αγορά με καλές παραγωγές. Κόντρα στους μουσειακούς τρόπους προσέγγισης της μουσικής με φρέσκο ήχο και νέους ηχητικούς προσανατολισμούς χωρίς περιορισμούς.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα από την World Music σκηνή οι Tamikrest από το βόρειο Μάλι όπου μέσα στη δίνη του πολέμου έβαλαν μπροστά τον κοινωνικοπολιτικό τους στίχο με καθαρά σύγχρονη δομή αποδομώντας κάθε τι παλιό. Αντίστοιχο χαρακτηριστικό παράδειγμα (και ένα από τα πολλά) από τη χώρα μας οι Βόμβοι που δεν αντέγραψαν τρόπους αλλά «δανείστηκαν» στοιχεία από Μικρά Ασία, Πόντο, Θράκη κ.α και τα τύλιξαν στο κουβάρι του επίκαιρου στίχου και την παράδοσης. Και όλα αυτά όχι με ηλεκτρικά όργανα αλλά με ταμπουρά, λαούτο, γκάιντα, νταούλι προσδίδοντας έναν «ηλεκτρικό» ήχο στη μπάντα.

Έτσι λοιπόν από τη μια πατάμε στη Ρίζα στην παράδοση αλλά από την άλλη ξεφεύγουμε βάζοντας τη στην Πρίζα και φεύγουμε μπροστά… 10 & 11 Αυγούστου στο φιλόξενο χώρο του Αναγνωστήριο Αγιάσου στη Λέσβο. 

Ώρα έναρξης: 8.30 μ.μ

Είσοδος Ελεύθερη

Συμμετέχουν τα σχήματα

Δευτέρα 10 Αυγούστου: 

Τas Plak Kumpanyasi (Η Κοµπανία του Γραµµοφώνου)

Το σχήμα αναβιώνει την Τουρκική αστική μουσική του γραμμοφώνου σε funky και ευδιάθετο τρόπο.  Kanto’s, τραγούδια Fasıl, αστικά τραγούδια της εποχής, τούρκικα Tango, boleros, çiftetellis, ελληνικά και σεφεραδίτικα  τραγούδια της εποχής, ξεχασμένοι αστέρες της εποχής, όπως οι: Deniz Kızı Eftalya, Safiye Ayla, Seyyan Hanım, Bayan Radife, İbrahim Özgür, Women of İstanbul, και πολλοί άλλοι οι οποίοι αποτελούσαν την ‘αφρόκρεμα΄ της μουσικής της Κωνσταντινούπολης.  Όλα αυτά αποτελούν μέρος του νοσταλγικού ρεπερτορίου του πολυπολιτισμικού σχήματος Taş Plak Kumpanyası. Εάν θέλετε να ακούσετε τη μουσική της Πόλης των δεκαετιών 1920 και 1930, είναι ευκαιρία να ακούσετε το ρετρό ήχο με τη δική μας σύγχρονη πινελιά.  Στο φεστιβάλ «Ρίζα στην Πρίζα» στο Αναγνωστήριο της Αγιάσου θα παίξουμε αστικά τραγούδια από την αρχή του 20ού αιώνα της Ελλάδας, τραγούδια της περιόδου γραμμοφώνου καθώς και κάποια παραδοσιακά τραγούδια απ τα νησάκια ετζετερά.

Fulya Özlem: ούτι, κουτάλια, φωνή

Güneş Demir: κιθάρα 

Remi Foucrier: βιολί

Official page: https://www.facebook.com/pages/Taş-Plak-Kumpanyası

Κelebek Εnsemble

"Kelebek Ensemble” είναι μια πολυεθνική μουσική ομάδα που ξεκίνησε την άνοιξη του 2015. Τα μέλη της ομάδας, που προέρχονται από διάφορες χώρες (Ελλάδα, Γαλλία, Τουρκία) βρίσκουν ο ένας τον άλλον στη Μυτιλήνη και συγκεντρώθηκαν γύρω από το ενδιαφέρον της ελληνικής και της τουρκικής παραδοσιακής μουσικής. Τα όργανα που χρησιμοποιούν (ούτι, κλαρίνο, κανονάκι, βιολί) υπάρχουν τόσο στην τουρκική και στην ελληνική μουσική. Αυτό τους επιτρέπει να εκτελέσουν ένα μεικτό ρεπερτόριο με τουρκικά και ελληνικά τραγούδια.

Official page: http://kelebekensemble.bandcamp.com

Salia Balia Band

Η Salia Balia Band δημιουργήθηκε από ερασιτέχνες μουσικούς με σκοπό την μεταφορά της παραδοσιακής και ρεμπέτικης μουσικής στο σήμερα. Πιστοί στο κείμενο και με σεβασμό στους μεγάλους καλλιτέχνες από την αρχή του περασμένου αιώνα, οι Salia Balia Band υποστηρίζουν ότι η μουσική γλώσσα είναι αιώνια, διεθνής, και το μήνυμα ενός κομματιού μπορεί να διασκευαστεί για να επιβιώσει, να ακουστεί ξανά σε κόσμο που δεν θα το λάμβανε στην αρχική του εκτέλεση.

"Σάλια μπάλια" , μια έκφραση της Λέσβου που χρησιμοποιείται για να δείξει την προχειρότητα, την γρήγορη ή "ότι να 'ναι" ανάμιξη παράταιρων συστατικών.

Γιώργος Γέργος: φωνή, κιθάρα ακουστική, μπαγλαμάΣτρατής Γιαννούλης: κιθάρα ηλεκτρικήΓιάννης Ζούπης: ακορντεόνΑλέξανδρος Σπάθης: μπάσοΓιάννης Κουτζαμάνης: κρουστά

Official page: https://www.facebook.com/SaliaBaliaBand

Τρίτη 11 Αυγούστου

Μελωδικό Σχήμα

Στους τόπους μας η λέξη «ξένος» χρησιμοποιείται για αυτόν που κατάγεται από χώρα διαφορετική από τη «δική» μας, που προέρχεται από άλλον τόπο, από ξένο τόπο. Άλλες ερμηνείες όπως ξένη γη, ξένη ιδέα, ξένη επιρροή, ξένη ιδιοκτησία, ξένη δύναμη, ξένο δικαίωμα, ξένη συμβουλή, ξένη έγνοια. Το είχαμε λοιπόν έγνοια όλο αυτό, μας «ξένιζε» λίγο η ιδέα του «ξένου».

Και η μουσική ήρθε να μας δώσει τη λύση. Διαβάζοντας για τον ξένο φθόγγο, ο οποίος δεν ανήκει στη συγχορδία με την οποία συνακούεται, αλλά σχετίζεται με τους φθόγγους αυτής, δημιουργώντας σχέσεις αποδεκτές στην παραδοσιακή αρμονία*, καταλάβαμε πως οι λύσεις μας, μπορεί να ανήκουν σε διαφορετικές συγχορδίες και ο συνδυασμός των ξένων φθόγγων να δημιουργούν μελωδικά σχήματα.    

Μπορούμε να συνυπάρχουμε, μπορούμε να συνακουγόμαστε, μπορούμε να συμπράττουμε.

Μαρία Σεϊτανίδου: φωνή, κρουστά

Ρενάτα Πετρίδη: κανονάκι

Αντώνης Μυλωνάς: Κοντραμπάσο

*τα κυριότερα είδη ξένων φθόγγων είναι ο διαβατικός, ο ποικιλματικός ή ποίκιλμα, η προήγηση, η καθυστέρηση, η επέρειση ή η αποτζιατούρα, η διαφυγή και ο ισοκράτης.

The Huge Black Garbage Bag

Το πρώτο συγκρότημα στην ιστορία του νησιού της Λέσβου που καταπιάστηκε με το ρεμπέτικο και την παράδοση και την πήγε πιο κάτω με ροκ ήχο... Η μπάντα δημιουργήθηκε κάπου στο 2004 από τους Βαγγέλη Λ.  Στράτο Γ. και  Γιάννη Β. με αφορμή την υπέρμετρη συμπάθεια προς τον Ζωρζ Πιλαλί, αλλά και τις παράλληλες μουσικές ανησυχίες και ερεθίσματα - εμπνεύσεις γενικότερα των ίδιων. Σε λίγο καιρό προστέθηκαν οι Κώστας Γ. και Ζωρζ Παλέ με αποτέλεσμα την διεύρυνση της μπάντας σε πολλά επίπεδα. Ο ήχος του γκρουπ προσανατολίζεται στο ρεμπέτικο δημοτικό κ παραδοσιακό τραγούδι διασκευασμένο με ροκ ηχοχρώματα.

Σήμερα λόγω διάφορων καταστάσεων έχει αλλάξει  προσωρινά η σύσταση με την σύνθεση αλλαγμένη. Απαρτίζεται από τους :

Κώστας Γ.: κιθάρα

Γιάννης Β.: τύμπανα, κιθάρα, φωνή

Ζωρζ Παλέ: μπάσο 

Βαγγέλης Λ.: ακορντεόν

Παναγιώτης  Π.: τύμπανα

Official page: https://www.facebook.com/pages/Huge-black-garbage-bag

Νίκος Γράψας

Γεννήθηκε στο νησί Λευκάδα το 1957. Πρώτο όργανο η κιθάρα, διαδεδομένο και αγαπητό στη νεολαία της δεκαετίας του '70 στην Αθήνα. Αρχίζει σπουδές στο Εθνικό Ωδείο, όμως το ενδιαφέρον του είναι αλλού: στις λαϊκές μουσικές, στη χαρά του αυτοσχεδιασμού και της πολυρυθμίας , της Βαλκανικής και Ανατολικής μουσικής. Ψάχνει στο παρελθόν. Ταξιδεύει στη Μ.Ασία, στη Σμύρνη, στην Καππαδοκία, στη Μ.Ανατολή, στα Βαλκάνια. Ανακαλύπτει τον ταμπουρά, όχι μόνο στις παλιές γκραβούρες αλλά και στα εργαστήρια της Ανατολής. Ασχολείται με τους τρίχορδους ταμπουράδες, το λαούτο και το ούτι. Μελετά τη μουσική των λαών της Ανατ. Μεσογείου, συλλέγει τραγούδια από τα ελληνικά νησιά, μελετάει τις παλιές μουσικές καταγραφές της Ακαδημίας Αθηνών, ακούει με προσοχή τα διάφορα ιδιώματα των ελληνικών επαρχιών. Δημιουργούν με τον Χρ. Τσιαμούλη το συγκρότημα 'Δυνάμεις του Αιγαίου', όπου για πρώτη φορά ακούγονται στην ελληνική δισκογραφία όργανα όπως ο ταμπουρά, το νέι αλλά και το λαούτο, το ούτι, το κανονάκι σ’έναν καινούριο ρόλο έξω από τα τοπικά ιδιώματα. 

Τελειώνει τις σπουδές της φούγκας και της ενορχήστρωσης με τον Δ. Δραγατάκη. Αρχίζει μαθήματα βυζαντινής μουσικής και μελετάει το μουσικό σύστημα των Τούρκων και των Αράβων.

Νίκος Γράψας: ηλεκτρική κιθάρα, ούτι, ταμπουράς, φωνή

Αννα Μαρία Παπαδημητρίου: φωνή, κρουστά

Αλέξανδρος Σπάθης: μπάσο

Σταυρούλα Σπανού: σαντούρι

Ανδρέας Αρβανίτης: λαούτο, κρητική λύρα, τσαμπούνα

Αλέξανδρος Γερασίμου: τύμπανα, κρουστά, σάζι

Official page: http://www.friendsofmusic.gr/grapsas.html

Περισσότερες πληροφορίες: http://www.facebook.com/rizastinpriza

{youtube}rzw6OcfiLXw{/youtube}

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured