search

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ - ΔΙΕΘΝΗ

Η Νορβηγίδα ερμηνεύτρια έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας (Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου, Death Disco) και, με την αφορμή αυτή, μας ξετυλίγει την πορεία από τις θρυλικές μέρες των The 3rd And The Mortal ως τις folk ανησυχίες της σόλο καριέρας της και το καινούριο της άλμπουμ

Στο φετινό σου άλμπουμ Silence Is The Only Sound απολαμβάνουμε και πάλι ερμηνείες κλάσης, αλλά σε βρίσκουμε σε κάπως πιο ποπ διαθέσεις, καθώς τα οικεία folk στοιχεία του ήχου σου έχουν υποχωρήσει. Βλέπεις αυτό το άλμπουμ ως ένα νέο κεφάλαιο;

Σ' ευχαριστώ για τα σχόλια περί των ερμηνειών μου! Δεν είμαι σίγουρη αν θα το έλεγα «νέο κεφάλαιο», γιατί χτίζεται πάνω στο προηγούμενο άλμπουμ To The North (2015). Πάντως ναι, πιστεύω ότι η αγάπη μου για τους folk σκοπούς και η επιρροή που μου έχουν ασκήσει θα είναι μεν πάντα εκεί στα τραγούδια μου, απλά μερικές φορές θα είναι πιο ορατό αυτό σε σύγκριση με άλλες αναφορές.


Ο Jostein Ansnes έχει συνεισφέρει θαυμάσια δουλειά στη γενική ενορχήστρωση με την κιθάρα του. Πώς εργάζεσαι όταν βρίσκεσαι στο στούντιο μαζί με άλλους ανθρώπους;

Πράγματι, ο Jostein είναι ένας εκπληκτικός μουσικός και παραγωγός και το απολαμβάνω να δουλεύουμε μαζί. Για το Silence Is The Only Sound καλέσαμε κάποιους μουσικούς να έρθουν στο στούντιο ώστε να ηχογραφήσουμε όλα τα κομμάτια ζωντανά. Στήσαμε λοιπόν σε ένα μεγάλο στούντιο στο Λίβερπουλ της Βρετανίας, στην Parr Street, με μένα σε έναν φωνητικό θάλαμο, και παίξαμε τα τραγούδια του άλμπουμ live, συμπεριλαμβανομένων των φωνητικών. Είναι μια προσέγγιση που προσφέρει ένα σπέσιαλ νεύρο στο αποτέλεσμα, παρότι είναι παλιομοδίτικος τρόπος να ηχογραφείς, σε καιρούς που μπορείς να κάνεις τα πάντα ψηφιακά, ένα-ένα όργανο κάθε φορά. Μου αρέσει όμως η δημιουργικότητα που συνδυάζεται με αυτό το live αίσθημα, μας κρατά νομίζω όλους μας σε εγρήγορση.

59ruesl_2.jpg

Τι μπορείς να μας πεις για τη θεματική του νέου σου άλμπουμ; Τι σε εμπνέει να γράφεις; Έχει αλλάξει αυτό, μέσα στα χρόνια;

Στο Silence Is The Only Sound με ενέπνευσε πολύ η Φύση. Ταξίδεψα σε διάφορα μέρη στα βουνά της Νορβηγίας για να γράψω, ώστε να απορροφήσω τη σιωπή. Γενικά, αυτό που με εμπνέει στο γράψιμο είναι οι ιστορίες των άλλων ανθρώπων: με ενδιαφέρει ιδιαίτερα γιατί κάνουν τις επιλογές που κάνουν, γιατί μπορεί να διαλέξουν πράγματα τα οποία ξέρουν ότι θα πληγώσουν τους πιο αγαπημένους τους, παρά ταύτα τα κάνουν. Το τι συμβαίνει μέσα στο μυαλό τους. Είναι νομίζω μία από τις κύριες πηγές μου μέσα στα χρόνια, η οποία και παραμένει σταθερή.

Γιατί αισθάνθηκες την ανάγκη να επαν-ηχογραφήσεις το "Spindelsinn" με αγγλικούς στίχους, μεταμορφώνοντάς το σε "Spellbound";

Το "Spindelsinn" ήταν το πρώτο σόλο single που κυκλοφόρησα, πίσω στο 1997. Είμαστε επομένως 20 χρόνια μετά, με το Silence Is the Only Sound! Το τραγούδι εκείνο έμεινε μαζί μου όλο αυτό το διάστημα: μου αρέσει πολύ και το παίζω σχεδόν πάντα στις συναυλίες. Ήθελα έτσι να αποκτήσει μια εξτρά προσοχή με αφορμή την επέτειο κι έτσι αποφάσισα να του βάλω αγγλικούς στίχους και μια νέα ενορχήστρωση.

59ruesl_3.jpg

Στο παρελθόν, η δουλειά σου έχει συγκριθεί με αυτήν της Tori Amos και της Björk. Είναι όμως καλλιτέχνιδες τις οποίες ακολουθείς;

Ναι, τις ακολουθώ και τις δύο, ιδιαίτερα την Tori Amos. Είναι σούπερ διεθνείς καλλιτέχνιδες, αμφότερες με γερές φωνές.

Η εποχή που βρισκόσουν στους The 3rd And The Mortal αποτελεί πλέον τμήμα της μουσικής ιστορίας, αφού υπήρξατε πρωτοπόροι της χρήσης γυναικείων φωνητικών στο ακραίο metal. Τι θυμάσαι πιο έντονα από εκείνα τα χρόνια;

Θυμάμαι πολύ καλά την πρώτη μας συναυλία. Όλοι περίμεναν ότι θα άρχιζε να τραγουδά κάποιος από τα παιδιά ή ότι θα εμφανιζόταν κάποιος άνδρας ερμηνευτής επί σκηνής. Τους πήρε λίγο για να καταλάβουν ότι μόνο εγώ θα τραγουδούσα! Ήταν πράγματι πολύ ασυνήθιστο και μάλιστα μας πήρε κι εμάς αρκετό χρόνο για να συνειδητοποιήσουμε ότι καμία άλλη μπάντα του χώρου μας δεν είχε γυναικεία φωνητικά. Όμως δεν το σκεφτήκαμε περισσότερο σε εκείνα τα χρόνια: σε μας έτσι βγήκε να είναι, απλά έδειχνε φυσικό.

59ruesl_4.jpg

Η νορβηγική folk είναι κάτι που οι Έλληνες μουσικόφιλοι έχουμε μάθει να εκτιμούμε μέσα από metal κυκλοφορίες. Είναι όμως δύσκολο να εντοπίσουμε τις ηχογραφήσεις-κλειδιά, λόγω ασφαλώς και του εμποδίου της γλώσσας. Εσύ τι θα μας σύστηνες να ψάξουμε, από τα δικά σου αγαπημένα;

Οπωσδήποτε θα συνιστούσα το αριστούργημα του Edvard Grieg “Haugtussa”. Είναι γεμάτο υπέροχες μελωδίες, όπως π.χ. το διεθνώς γνωστό “Hall Οf Τhe Mountain King”. Υπάρχει επίσης το συγκρότημα Folque, το οποίο κι έχω ακούσει πολύ και επίσης συνιστώ να τσεκάρετε. Έχουν διαλυθεί, αλλά έχουν κάνει πραγματικά καλές ηχογραφήσεις.

Σε περιμένουμε σύντομα στην Αθήνα, για μια σπέσιαλ βραδιά. Τι μπορείς να μας αποκαλύψεις για τη setlist; Θα έχεις αλήθεια τον καιρό να περπατήσεις λίγο στην πόλη; 

Την περιμένω πώς και πώς αυτήν την πρώτη μου επίσκεψη στην Αθήνα, είναι ένα μικρό μου όνειρο το οποίο πραγματοποιείται, καθώς πάντα ήθελα να δώσω μια συναυλία στην Ελλάδα. Ήδη από την αρχή της καριέρας μου λάμβανα πολλά όμορφα γράμματα και μηνύματα από Έλληνες fans, οι οποίοι με ρώταγαν αν θα έρθω να παίξω στη χώρα σας –θα γίνει λοιπόν κι αυτό επιτέλους, την 1η του Δεκέμβρη!

Όσο για τη setlist, θα βασιστεί σε όλα μου τα άλμπουμ, αλλά θα εστιάσει ασφαλώς στο Silence Is The Only Sound. Να είστε πάντως σίγουροι ότι θα υπάρχουν και παλιότερα τραγούδια. Και βέβαια ελπίζω να βρω λίγο χρόνο ώστε να περπατήσω την πόλη, αυτό θα είναι πραγματικά ωραίο!