Viet Cong: Οι σημερινές μπάντες προσπαθούν να βρουν τον δικό τους μοναδικό τρόπο στην επανασυναρμολόγηση των υλικών που υπάρχουν εκεί έξω...

Σκοτεινό και επιθετικό, το δισκογραφικό τους ντεμπούτο έχει δημιουργήσει δικαιολογημένο θόρυβο, καθιστώντας την επικείμενη εμφάνιση των Καναδών (Τετάρτη 2 Σεπτέμβρη, στο Six d.o.g.s.) μία από τις πιο «εδώ και τώρα» συναυλίες της χρονιάς. Αφορμή κατάλληλη, λοιπόν, για μια συζήτηση με τον κιθαρίστα/κιμπορντίστα τους Scotty Munro 

Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη στο Υπουργείο Τουρισμού

Τα σενάρια επιβεβαιώθηκαν εχθές το βράδυ 

Agalloch + C R O W N

Εξαιρετικές αποδείχθηκαν οι δύο πρώτες εμφανίσεις των συζητημένων Αμερικανών στη χώρα μας, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αντίστοιχα...


search

AVOPOLIS
HOT

Avopolis Music Network: Μουσικά νέα, συναυλίες, κριτικές, συνεντεύξεις

 
Η συζήτηση και η επανεξέταση του φαινομένου Ξυλούρης έρχεται συνεχώς μπροστά μας στη στράτα, είτε από συναισθηματικά φορτισμένους ακροατές (μα και μουσικούς) είτε από τους συνήθεις Σκύθες σκυλεύοντες πτώματα και περιστάσεις του παρελθόντος, προς όφελος της άδειας φαρέτρας δημιουργίας τους.
 
Το σίγουρο είναι ότι ο συγκεκριμένος δίσκος αποτελεί κομβικό σημείο της πορείας όχι μόνο του συνθέτη Μαρκόπουλου και του ερμηνευτή Ξυλούρη, αλλά και της ελληνικής δισκογραφίας. Γιατί, πέρα από τον συμβολισμό που έλαβαν τα ριζίτικα της Κρήτης (και ειδικότερα το "Πότε Θα Κάνει Ξαστεριά"), μέσα στα επόμενα 3-4 χρόνια που ακολούθησαν το δικτατορικό 1971 όταν και εκδόθηκαν (για προφανείς λόγους), αποτέλεσαν μία από τις πρώτες προσπάθειες γεφύρωσης του παραδοσιακού με την πραγματικότητα του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, προτού καν εφευρεθούν ή ακουστούν (στην Ελλάδα) όροι όπως ethnic ή fusion. Μπορεί ο Γιάννης Μαρκόπουλος να έπρεπε (μάλλον) να περιοριστεί στις ενορχηστρώσεις και όχι να περάσει και πίσω από την κονσόλα, αλλά κάτι τέτοιο δεν αφαιρεί πολλά από αυτόν τον θαυμάσιο δίσκο. Η στεντόρεια φωνή του Νίκου Ξυλούρη κυριαρχεί σε όλη τη διάρκεια, όχι μόνο διότι πρόκειται για μοναδικό ερμηνευτή, αλλά εξαιτίας του καθαρά βιωματικού τρόπου με τον οποίον μετουσιώνει τους στίχους, χωρίς την ίδια στιγμή να φείδεται είτε συναισθήματος είτε τεχνικής. Μπορούμε χωρίς φόβο να πούμε ότι τα Ριζίτικα έχτισαν τον μύθο Ξυλούρη πάνω σε αδιασάλευτα θεμέλια, μιας και η επαναδιαπραγμάτευση σε αυτά της κρητικής παράδοσης, αλλά και της βυζαντινής ψαλτικής και της χριστιανικής γενικότερα παράδοσης της λύτρωσης, υπήρξε καθοριστική. Είναι με τον δίσκο ακριβώς αυτό που ο Ξυλούρης πέρασε κυριολεκτικά στην καλλιτεχνική αθανασία, μιας και οι ερμηνείες του δεν επισκιάζονται από τίποτα άλλο μέσα σε αυτό τον δίσκο. Η χειρότερη δηλαδή μίξη της υφηλίου να είχε γίνει, η χειρότερη ηχοληψία, δεν θα μπορούσε να ρίξει πέπλο λήθης σε μια τόσο στεντόρεια φωνή, που άντλησε από το βιωματικό της τοπίο το συναισθηματικό βάρος ώστε να ερμηνεύσει μία παράδοση χρόνων, καθιστώντας την απόλυτα σημερινή. Όχι μόνο για το 1971, αλλά ακόμα και για τη μπασταρδεμένη συνειδητότητα ετούτης της χώρας εν έτη 2010.
 
Από το υπέροχο εξώφυλλο (που θυμίζει καρέ από την Αλληγορία, το υπέροχο αυτό πειραματικό δημιούργημα του Κώστα Σφήκα), στο εισαγωγικό και αρκετά ηρωικό σημείωμα του Γιάννη Μαρκόπουλου, κι από εκεί στο θιαμπόλι και στην ασκομαντούρα που διανθίζουν ετερόκοσμα τις παραδοσιακές και λαϊκές συνθέσεις υπάρχει μία διαρκής πάλη ώστε να καταδειχθεί το απαραίτητο της διάσωσης αυτής της ελληνικής παρακαταθήκης. Πέρα από τον όποιο τοπικισμό που χαρακτηρίζει τον Μαρκόπουλο (ίσως και εμένα), θα ήταν εγκληματικό να χαθεί μια τέτοια ηχητική ρίμα πέτρας και νότας, ελαιόριζας και λόγου. Θα είχε ανάλογη βαρύτητα με την εξαφάνιση π.χ. από τη συνείδησή μας της διονυσιακής μάντρας της Θράκης ή του λυσσασμένου θρήνου του Πόντου. Για να κατανοήσει βέβαια κανείς τον δίσκο σε όλη του αυτή τη διάσταση, θα πρέπει να πάει πέρα από την ηχητική του ταυτότητα και να αφουγκραστεί τη στιχοπλοκία των παραδοσιακών αυτών σεντουκιών, που στέκουν ως άλλοι θάλαμοι και οντάδες (σοφίτες) της καθαρά φιλοσοφικής διάστασης της Κρήτης, όπως αυτή διαμορφώθηκε από ψύχραιμους σκεπτικιστές μα και νευρώνες σκέψης πάνω σε θέματα όπως η γη, η πατρίδα, η φιλία, ο θάνατος, η πατρότητα/μητρότητα, ο Θεός, το παρόν και το παρελθόν. Ο ακροατής πρέπει λοιπόν να ακούσει πέρα από τους πρώτους συμβολισμούς των λέξεων για να αντιληφθεί το νόημα που υπάρχει, πρέπει να πάει πέρα τη φολκλορική εικόνα που έχει για την Κρήτη (ειδικά οι νεότεροι, όσοι την κατανάλωσαν σε τσιπουράδικα και ρακομελάδικα αμφιβόλου γνησιότητας) ώστε να διαβάσει τους αέναους θιαρμούς (εξοβελισμούς) εναντίον αυτού που απειλεί την κοινωνική ειρήνη. Διότι αυτό διατυμπάνιζαν και υπερασπίζονταν τα ριζίτικα: την κοινωνική ειρήνη η οποία πρέπει να κατακτηθεί με σεβασμό στον συνάνθρωπο, ψυχραιμία αλλά και αυστηρότητα μόνο απέναντι σε όποιον επιβουλεύεται αυτή την ισορροπία.
 
Δίσκος που δεν μπορεί να κατανοηθεί με στεγανά απέναντι σε κοινωνικά σύμβολα (π.χ. οικογένεια), σε θρησκευτικά αρχέτυπα (η αθεΐα και ο μηδενισμός πρέπει να έχουν στην Κρήτη τους λιγότερους θιασώτες) ή στην πατρίδα ως βιωμένο τόπο – όχι ως σύμβολο επικράτησης εναντίον ιδεών, ψυχών και σωμάτων. Για αυτό και τα Ριζίτικα στάθηκαν ο Ρουβίκωνας τόσο για τον Ξυλούρη, όσο και για τον Γιάννη Μαρκόπουλο. Τον διάβηκαν και ο καθένας από εκεί και πέρα ανέλαβε τις ευθύνες του απέναντι στη σοβαρότητα και στις τομές που επέφερε αυτό το έργο. Δίσκος απαραίτητος για όποιον φιλοδοξεί να έχει μια στοιχειώδη ελληνική δισκοθήκη.  

Top
Picks

Top Picks

FRESH NEWS | ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Kαινούργια Adele;

Με πολλά ερωτηματικά...

Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη στο Υπουργείο Τουρισμού

Τα σενάρια επιβεβαιώθηκαν εχθές το βράδυ 

Πάει το μαλλί!

Ο Jared Leto έπιασε την κουρευτική μηχανή και τρομάξαμε.

Τι συμβαίνει με τον ...Θεό στα καλοκαιρινά λαϊκοπόπ χιτάκια;

Αναπάντεχα ανακατώματα της μεταφυσικής στις πρόσφατες επιτυχίες της Πάολας και της Ελένης Φουρέιρα

Η συνωμοσία του Μεγάρου Μουσικής

Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης, απαντάει για τα 600.000 ευρώ και τον Αλέξη Τσίπρα

ΑΛΜΠΟΥΜ | ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ

Public Enemy - Man Plans God Laughs

Ανδρέας Κύρκος

Armored Saint - Win Hands Down

Θανάσης Μπόγρης

Muse - Drones

Αλέξανδρος Τοπιντζής

Young Fathers - White Men Are Black Men Too

Τάσος Μαγιόπουλος

The Rundays - Hellcat

Μιχάλης Τσαντίλας

Von Hertzen Brothers - New Day Rising

Κωνσταντίνος Διαμαντόπουλος

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ | ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, ΓΝΩΜΕΣ

ΑΡΘΡΑ - ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ

La Mia Banda Suona Il Rock

Άρης Καραμπεάζης
ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ
ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ
ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ
ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ
ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ

Απ' τα Έτοιμα ή Μέσω Αυτών;

Διονύσης Κοτταρίδης
ΑΡΘΡΑ - ΔΙΕΘΝΗ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ | ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ

Viet Cong: Οι σημερινές μπάντες προσπαθούν να βρουν τον δικό τους μοναδικό τρόπο στην επανασυναρμολόγηση των υλικών που υπάρχουν εκεί έξω...

Άγγελος Κλειτσίκας
Σκοτεινό και επιθετικό, το δισκογραφικό τους ντεμπούτο έχει δημιουργήσει δικαιολογημένο θόρυβο, καθιστώντας την επικείμενη εμφάνιση των Καναδών (Τετάρτη 2 Σεπτέμβρη, στο Six d.o.g.s.) μία από τις πιο «εδώ και τώρα» συναυλίες της χρονιάς. Αφορμή κατάλληλη, λοιπόν, για μια συζήτηση με τον κιθαρίστα/κιμπορντίστα τους Scotty Munro 

Φωτεινή Βελεσιώτου: Θα μάθουμε στην πείνα, αν χρειαστεί ξανά. Αλλά θα ξαναμάθουμε και στη μοιρασιά...

Σμαρώ Μπότσα
Λένε πως η διπλή άρνηση, σημαίνει κατάφαση. Έτσι, οι δυο αρνήσεις που εισέπραξα στο ξεκίνημα της τηλεφωνικής κουβέντας, «Σμαρώ κόψε τον πληθυντικό να συννενοηθούμε» και «δεν είμαι συνεντευξιακός τύπος, δεν μ αρέσει να μιλάω» μου άναψαν ένα ωραιότατο πράσινο φως σε όσα ήθελα να μάθω για τη μεγάλη συναυλία στην Τεχνόπολη (Τετάρτη, 2/9), μα και για πολλά ακόμα, μια καλοκαιρινή Κυριακή, πρωί, όσο η…

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ | ΗΜΑΣΤΑΝ ΕΚΕΙ!

Agalloch + C R O W N

Γιάννης Καγκελάρης
Εξαιρετικές αποδείχθηκαν οι δύο πρώτες εμφανίσεις των συζητημένων Αμερικανών στη χώρα μας, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αντίστοιχα...

Hellfest Open Air Festival 2015/μέρα 3

Θεμιστοκλής Ζιάγκος (Russian Circles, Weedeater) & Γιάννης Καγκελάρης
Με headliners τους Nightwish ολοκληρώθηκε η 3η μέρα, που είδε ένα σαρωτικό σετ από τους Σουηδούς The Crown, τους Superjoint Ritual του Phil Anselmo στην πρώτη τους ευρωπαϊκή εμφάνιση και τους Samael να παίζουν ολόκληρο το Ceremony Οf Τhe Opposites...

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Επικίνδυνη αποστολή: Μυστικό έθνος

Ο πράκτορας της IMF Ίθαν Χαντ γίνεται στόχος του Συνδικάτου, μιας υψηλά εκπαιδευμένης κακοποιάς οργάνωσης δολοφόνων, που σκοτώνουν μετά από διαταγή. Το Συνδικάτο έχει στόχο του τη διάλυση της IMF,…

Παράλογος άνθρωπος

Ο καθηγητής Έιμπ Λούις διδάσκει φιλοσοφία στο κολέγιο μιας μικρής πόλης, αλλά ενώ όλοι τον ζηλεύουν για το ποιον του, ο ίδιος αντιμετωπίζει την κατάθλιψη και τον αλκοολισμό του. Ούτε η σχέση του με…

Το μαύρο άλογο

Ο Τζένεσις πάσχει από διπολική διαταραχή σύμφωνα με την ιατρική διάγνωση. Είναι όμως και ιδιοφυΐα στο σκάκι, όσο και χαρισματικός δάσκαλος. Η συναισθηματική του νοημοσύνη είναι η πιο ευγενής και η…

Barbie: Η πριγκίπισσα και η ροκ σταρ

Η μοντέρνα πριγκίπισσα Κόρτνεϊ βλέπει ξαφνικά τον κόσμο της να ανατρέπεται, όταν αλλάζει θέση με την Έρικα, μια διάσημη τραγουδίστρια. Οι δύο αυτοί τελείως διαφορετικοί κόσμοι συγκρούονται όταν, μετά…

ΣΥΝΑΥΛΙΑΚΑ ΝΕΑ

Ο Uli Jon Roth στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, για 1 ηλεκτρικό σόου και 5 ακουστικά

Τετάρτη 2/9 στη Θεσσαλονίκη (στο Eightball), Πέμπτη 3/9 στην Κοζάνη (στο μπαρ Old School Blues), Παρασκευή 4/9 στην Καστοριά (στο Prague Draft), Σάββατο 5/9 στην Αθήνα, για το φετινό Beer Festival…

Ο Γιάννης Μαρκόπουλος στο Ηρώδειο, με σολίστ τη Νατάσσα Μποφίλιου και τον Γιώργο Νταλάρα

Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου, θα παρουσιάσουν τα έργα "Χρονικό" & "Εντεύθεν"

Social Networking

Προτεινόμενα Events

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΤΟ E-MAIL ΣΟΥ



Γίνε μέλος του Avopolis Music Network και λάβε ενημερώσεις για νέα, διαγωνισμούς και live!

BRAINFOOD
MEDIA

Top Picks