Grippy Grappa

Monsieur Doumani
  • Συντάκτης
    Γιάννης "Πίκπας" Ιωάννου
  • Δημοσίευση
    17.05.13
  • Label
    ανεξάρτητη παραγωγή
  • Κυκλοφορία
    5/2013
  • Βαθμός
    8

Monsieur_DoumaniΟ τρόπος με τον οποίο ο καθένας θα αντλήσει τις σημειολογίες του από την εκάστοτε μουσική παράδοση επαφίεται στον καλλιτεχνικό πατριωτισμό του.  Ουκ ολίγες φορές δεν βιώσαμε άλλωστε στημένα έθνικ πανηγυράκια, με εκ του πονηρού «εθνικά» οριοθετημένες καλλιτεχνικές προθέσεις και σούπερ κιτς αποτελέσματα;   Η Κύπρος, ένα νησιωτικό αεροπλανοφόρο στο σταυροδρόμι Δύσης και Ανατολής, έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας μουσικής παράδοσης crossdresser…

Όμως μια δισκοκριτική δεν είναι τόπος για μουσικοεθνολογικές προσεγγίσεις. Κάνω όλη αυτή την εισαγωγή για τους Monsieur Doumani για δύο λόγους: πρώτον, γιατί δεν θα ψωνίσω από τα κλισέ τύπου «η Κύπρος που συνδέει την παράδοση της Ανατολής και της Δύσης» και, δεύτερον, γιατί από το πιθκιαύλι (σ.σ.: κυπριακή φλογέρα) και το βιολί στον Μιχάλη Τερλικκά και στην Άννα τη Βίσση ή τον Χατζηγιάννη μεσολάβησαν η Οθωμανική Αυτοκρατορία, η αγγλική αποικιοκρατία, Ενωτικοί και Μακαριακοί, μια εισβολή, ιστορικά χαμένες (ή μη) λύσεις του Κυπριακού, off-shore εταιρείες, πολυτελή τζιπ, Ρώσοι Κροίσοι και –εσχάτως– μνημόνια και κουρέματα… Διαβάστε καμιά φορά για το Αρχιεπισκοπικό ζήτημα στην Κύπρο (1900-1909) και τις δύο  διαφορετικές φιλαρμονικές που ίδρυσαν οι Κιτιακοί και οι Κυρηνειακοί. Κύπρος, γη ηρώων, Γη, πλανήτης ηλιθίων…

Είναι βέβαια ένα ερώτημα γιατί στην Κύπρο ακόμη ψάχνουμε τη σύγχρονη σκηνή με το κιάλι. Γιατί δηλαδή οι νέοι εξακολουθούν να ακούνε Μαχαιρίτσα και Παπακωνσταντίνου και psychedelic trance και γιατί κάθε σαιζόν αποβιβάζονται πλήθη Κυπραίων στην Αθήνα για το opening των... μπουζουξίδικων. Στα πλαίσια πάντως μιας σύγχρονης σκηνής υπό γέννηση/διαμόρφωση υπάρχουν και οι φωτεινές εξαιρέσεις. Και σαν τέτοια, καλώς ή κακώς, θα πρέπει να ιδωθεί ο πρώτος δίσκος των Monsieur Doumani, Grippy Grappa.  

Το ενδιαφέρον με αυτή τη δουλειά εδράζεται στο γεγονός ότι αντλεί τη σημειολογία της από την παράδοση με τρόπο σύγχρονο και συνάμα δημιουργικό. Σέβεται το παρελθόν, δεν το απλώνει σαν αφορμισμένο πατσά. Δανείζεται (μιας και οι 11 από τις 13 συνθέσεις είναι διασκευές κυπριακών παραδοσιακών τραγουδιών) σχήματα και μελωδίες, περάσματα και έννοιες, ενορχηστρώσεις και ρίμες. Διατηρεί την πλούσια ντοπιολαλιά χωρίς περικοπές και εννοιολογικά συμπλέγματα. Και κατορθώνει να ισορροπήσει ανάμεσα στο σύγχρονο και στο δυτικότροπο ή στο ανατολικό με τρόπο γκρουβάτο, καλοπαιγμένο, άρτιο σε επίπεδο ηχητικής επεξεργασίας και άμεσα δοσμένο απέναντι σε αυτόν που ακούει και πιθανώς –ελέω κυπριακής διαλέκτου– δεν καταλαβαίνει γρι.  

Η διάσημη "Τυλληρκώτισσα" και η "Βράκα", καθώς και δημώδη δείγματα γραφής όπως ο "Συρτός" ή τα τραγούδια του γάμου ξαναβαφτίζονται σε έναν «μουσικό οσμωτήρα» που μυρίζει δρόμο, ντουμάνια και ειλικρινείς διαθέσεις. Παράλληλα, στιγμές όπως ο "Αχάπαρος" (αφορά σε περιστατικό κατά το οποίο τα τρία μέλη των Monsieur Doumani συνελήφθησαν από αστυνομικούς επειδή έπαιζαν μουσική στον δρόμο –βάσει αποικιακού νόμου περί επαιτείας που επιβίωσε ως τον 21ο αιώνα!) και το "Παιάκιν Μυρωάτον" αποτελούν πανέξυπνες τοποθετήσεις του γκρουπ, που δείχνουν όχι μόνο πώς πρέπει να γράφεται ένα μοντέρνο κυπριακό τραγούδι, αλλά και πώς πρέπει να αποτυπώνεται –με σατιρικό και λαϊκά δομημένο τρόπο– η σημερινή πραγματικότητα του νησιού.  

Το Grippy Grappa δεν είναι λοιπόν ένας ακόμη φολκλόρ δίσκος. Ούτε το έθνικ πανηγυράκι κάποιου που (αυτο)βαφτίστηκε παράνομος, ρασταφάριαν ή λεβεντομαλάκας. Ο τζουράς του Αντώνη Αντωνίου –γνώριμος από τους Τρίο Τεκκέ και κυρίαρχη φιγούρα στους Monsieur Doumani– ακούγεται αυτή τη φορά λιγότερο «ρεγγέτικος» μα εξίσου «hardcore». Εξαιρετικοί επίσης στα παιξίματά τους και οι άλλοι δύο μουσικοί, Άγγελος Ιωνάς & Δημήτρης Γιασεμίδης.

Οι Monsieur Doumani συνειδητά κατορθώνουν να παντρέψουν την όψη εκείνη της κυπριακής παράδοσης που για κάποιον περίεργο λόγο υπήρξε ανέκαθεν παρούσα σε κάθε έκφανση κυπριωτισμού, με το μοντέρνο στοιχείο το οποίο πασχίζει να αυτοπροσδιοριστεί υπό το βάρος της ταχύτητας των εξελίξεων.  Σπουδαίο επίτευγμα…

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Share on Myspace

Τα πιο δημοφιλή άρθρα της κατηγορίας

Κάντε πως βρίσκετε 5 ελληνικούς δίσκους πιο βυθισμένους στην αμερικάνικη καρδιά της τζαζ από το East N Blues, κι εγώ θα σας δώσω συγχαρητήρια. Κι αυτό...
 

INBOX :: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΛΜΠΟΥΜ

New York Sessions Presents: East N Blues
Γιάννης Κασέτας
Κάντε πως βρίσκετε 5 ελληνικούς δίσκους πιο βυθισμένους... >>
Στυλιανός Τζιρίτας
Λιμάνια Ξένα
Νίκος Πορτοκάλογλου
Όταν έμαθα ότι ο Νίκος Πορτοκάλογλου προγραμμάτιζε την... >>
Μιχάλης Τσαντίλας
Η Θερμότητα Των Πραγμάτων
Μανώλης Γαλιάτσος
Καθώς "Φεύγει Το Αππία" στην εκκίνηση του άλμπουμ, φεύγεις... >>
Χάρης Συμβουλίδης
Riza
Villagers Of Ioannina City
Έχουν ειπωθεί αρκετά για τους Villagers Of Ioannina City, έχει... >>
Βαγγέλης Πούλιος
Ύμνοι Του Πάθους Και Της Ανάστασης Από Ναούς Της Ανατολικής Θεσσαλίας: Επιτόπιες Ηχογραφήσεις Του Κωστή Δρυγιανάκη, 1991-2002
Διάφοροι
  Όταν πια τα πάντα έχουν κλωθογυρίσει στο πλυντήριο... >>
Χάρης Συμβουλίδης
Ο Χάρτης
Σωκράτης Μάλαμας
Δεν στο κάνει καθόλου εύκολο ο Σωκράτης Μάλαμας να... >>
Χάρης Συμβουλίδης
Αλλιώς
Δήμητρα Γαλάνη
Άντε να την πιάσεις τη Δήμητρα Γαλάνη. Είναι σαν αυτό που... >>
Στυλιανός Τζιρίτας
97%
Μιχάλης Σιγανίδης
Μια πρόχειρη σταχυολόγηση της πορείας του Μιχάλη... >>
Βαγγέλης Πούλιος
Lacrima Of Iris
Eversor
Τον γνωρίσαμε ως μέλος των Phase 3, έπειτα ως σόλο... >>
Τάσος Μαγιόπουλος

INBOX :: ΔΙΕΘΝΗ ΑΛΜΠΟΥΜ

Nobody's Smiling
Common
Ενώ καθόμουν στην καρέκλα μου για να γράψω την κριτική... >>
Τάσος Μαγιόπουλος
In Conflict
Owen Pallett
Μπορείς να διαβάσεις (εάν κατέχεις) τις μίνι... >>
Διονύσης Κοτταρίδης
Honeyblood
Honeyblood
Οι Honeyblood είναι ένα γυναικείο ντουέτο από την Γλασκώβη,... >>
Μιχάλης Τσαντίλας
Mini World
Indila
Ένας νεαρός με τον οποίον κουβέντιαζα στα πλαίσια μιας... >>
Χάρης Συμβουλίδης
They Want My Soul
Spoon
Μη σας ξεγελάει ο τίτλος του άλμπουμ –που θυμίζει τα... >>
Ανδρέας Κύρκος
Caustic Window
Caustic Window
Ναι ξέρω, η λογική επιβάλλει σε μια περίπτωση σαν και τη... >>
Τάσος Μαγιόπουλος

FACEBOOK