search

Αίθουσα Δοκιμών Κ.Ο.Θ. 'Σόλων Μιχαηλίδης'

Νίκης 73, Ίλιον 131 22, Ελλάδα

dissonΑrt ensemble

dissonΑrt ensemble

14 Δεκ 2013 21:00

Αίθουσα Δοκιμών Κ.Ο.Θ. 'Σόλων Μιχαηλίδης'

Το Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. συνεχίζει τις δραστηριότητές του με μία μοναδική συναυλία σύγχρονης μουσικής που διοργανώνει σε συνεργασία με το dissonΑrt ensemble. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα και μόνον έργο διάρκειας 105 λεπτών του Morton Feldman, ενός από τους σημαντικότερους αμερικάνους συνθέτες της σύγχρονης μεταπολεμικής μουσικής, το Τρίο (1980) για βιολί, τσέλο και πιάνο.     

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  

Μοrton Feldman - Trio (1980) για βιολί, τσέλο και πιάνο

O Morton Feldman (1926-1987) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα.  Το έργο του συνδέθηκε με την μουσική της απροσδιοριστίσς, την αλεατορική μουσική, με σημειογραφικές καινοτομίες που αφορούν στην ίδια την οντολογία της μουσικής και γενικότερα με τις πειραματικές μουσικές τάσεις των συνθετών της Σχολής της Νέας Υόρκης (John Cage, Christian Wolff, Earl Brown).  Στα τελευταία του έργα, μετά το 1977, στα οποία συγκαταλέγεται και το έργο της συναυλίας, πειραματίσθηκε με ακραίες διάρκειες.  Η μουσική του Feldman είναι ήσυχη και εξελίσσεται αδιόρατα, υπνωτιστικά αργά, τόσο που ο ακροατής βυθίζεται στον ήχο, στη ροή του ήχου, στη σχέση του με τον ήχο.

Αν και δε μπορεί να συγκριθεί σε διάρκεια με το εξάωρο μνημειώδες Κουαρτέτο Εγχόρδων ΙΙ, το υπνωτιστικό Trio, διάρκειας 105 λεπτών, αποτελεί ένα από τα πρώτα μίας σειράς έργων της τελευταίας περιόδου του συνθέτη, στα οποία εξερευνά εκτεταμένες  χρονικές διάρκειες. Μέσα από ένα διαρκές ξεδίπλωμα του χρόνου, ο Feldman διερευνά ζητήματα όπως αυτό της αμεταβλητότητας στα πλαίσια μίας διαδικασίας και της κίνησης μέσα στη στατικότητα. Χρησιμοποιώντας πολλαπλές επαναλήψεις και παραλλαγές ηχητικών μπλοκ αποτελούμενες από λιτές, αφαιρετικές και διάφανες υφές, που δίνουν ιδιαίτερη έμφαση όχι τόσο στην ανάκρουση αλλά στην απόσβεση του ήχου, ο Feldman δημιουργεί μία μουσική που αποπροσανατολίζει τη χρονική αίσθηση του ακροατή. Έτσι, προσπαθώντας να διακρίνει τους ήχους που συνέβησαν απ’ αυτούς που συμβαίνουν την παρούσα στιγμή, ο ακροατής αφήνεται, τελικά, μετέωρος σ΄ ένα διαρκές παρόν. Για να χρησιμοποιήσουμε μία αναφορά του Feldman στο έργο του Samuel Beckett, αλλά ταιριάζει εξίσου καλά και στο δικό του έργο, “… κάθε γραμμή είναι στην πραγματικότητα η ίδια γραμμή, αν και είναι διατυπωμένη με διαφορετικό τρόπο. Κι όμως ο ειρμός και η ροή [του κειμένου] συμπεριφέρεται σαν να συνέβαινε κάτι άλλο. Δε συμβαίνει κάτι άλλο. Αυτό που κάνεις […] είναι να βυθίζεσαι πιο βαθιά και πιο βαθιά μέσα στη σκέψη.” Δ. Παπαγεωργίου Tο Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής (Contemporary Music Lab) ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2010. Όπως αναφέρεται στο ιδρυτικό του καταστατικό, Tο Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής (Ε.Σ.Μ.) ιδρύθηκε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με σκοπό την εξυπηρέτηση ερευνητικών, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών ανάγκων του Τμήματος και ιδίως της Κατεύθυνσης Σύνθεσης σε Προπτυχιακό, Μεταπτυχιακό και Διδακτορικό επίπεδο. Παράλληλα όμως στόχος του Ε.Σ.Μ. είναι να υπερβεί τα ακαδημαϊκά όρια της αποστολής του και να φέρει τη σύγχρονη μουσική, δηλαδή, τη μουσική του 20ού και του 21ου αιώνα, στο κοινό της Θεσσαλονίκης.  Το Ε.Σ.Μ. τα τελευταία δύο χρόνια, συνεργαζόμενο, κατά κύριο λόγο, με το dissonArt ensemble έχει διοργανώσει δέκα συναυλίες σύγχρονης μουσικής σε χώρους όπως η αίθουσα δοκιμών της Κ.Ο.Θ. “Σόλων Μιχαηλίδης”, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Βαφοπούλειο Πολιτιστικό Ίδρυμα, έχει συμμετάσχει στα Εργαστήρια Σύνθεσης στο Μ.Μ.Θ. και έχει διοργανώσει σεμινάρια σύνθεσης και αυτοσχεδιασμού στο Τ.Μ.Σ.    

Έχει παρουσιάσει τη μουσική σημαντικών συνθετών της εποχής μας για πρώτη φορά στην Θεσαλονίκη όπως μεταξύ άλλων Γιώργο Απέργη, Salvattore Sciarrino και Morton Fledman.  Από το 2011 η Music Foundation Ernst von Siemens χρηματοδοτεί το έργο «Εκπαιδευτικές δραστηριότητες έρευνας, ερμηνείας και εκτέλεσης σύγχρονης μουσικής» του Εργαστηρίου Σύγχρονης Μουσικής.  

dissonArt ensemble

Το dissonArt ensemble ιδρύθηκε στις αρχές του 2005 στη Θεσσαλονίκη με σκοπό τη διάδοση της μουσικής πρωτοπορίας, τόσο στην Ελλάδα όσο πέρα από τα σύνορά της, Με ένα πυρήνα 7 βασικών μελών, εξωτερικούς συνεργάτες και ευέλικτη εσωτερική δομή, το dissonArt ακολουθεί ένα σύγχρονο μοντέλο οργάνωσης ορχηστρικών σχηματισμών. Το πρόγραμμα του dissonArt ensemble περιλαμβάνει έργα αναγνωρισμένων συνθετών, όπως και έργα συνθετών που αξίζουν περισσότερης αναγνώρισης. Παρότι το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει όλες τις πτυχές της μουσικής δημιουργίας που αναπτύχθηκαν από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα ως σήμερα, το dissonArt δίνει ιδιαίτερη σημασία στην προβολή του έργου Ελλήνων συνθετών. Συνεργασίες με φορείς και ομάδες άλλων μορφών τέχνης, στο βαθμό που αυτές οδηγούν στη δημιουργία νέων και πρωτότυπων έργων, συγκαταλέγονται επίσης ανάμεσα στους βασικούς στόχους του dissonArt.  Στην ως τώρα καλλιτεχνική του διαδρομή, το dissonArt ensemble έχει εμφανιστεί σε διεθνή φεστιβάλ όπως το Klangspuren (Innsbruck, 2007), Milano incontra la Grecia (Μιλάνο, 2009), 4020.mehr als Musik (Linz, 2008), Φεστιβάλ Αθηνών (2007) και σε αίθουσες όπως το WDR της Κολωνίας, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Brucknerhaus, Μinoritensaal Graz, Piccolo Teatro κλπ.  Έχει συνεργαστεί με συνθέτες διεθνούς βεληνεκούς όπως ο Beat Furrer, Γιώργος Απέργης, Manos Tsangaris, Γιώργος Κουμεντάκης, Αugustino di Scipio. Ιδιαίτερα τιμητική ήταν η επιλογή του dissonArt ανάμεσα από 35 σύνολα από το Darmstadt Ιnternational Μusic Courses τον Ιούλιο 2012.