Δημήτρης Κανελλόπουλος

(αναδημοσίευση από το e-tetRadio)

Εξήντα χρόνια από τότε που ανέλαβε τη διεύθυνση της ιστορικής Columbia, ο Τάκης Β. Λαμπρόπουλος σε μια συνέντευξη, αληθινό ντοκουμέντο, από εκείνες που σπάνια ακούς πια.

Θα μιλήσει στον Φώτη Απέργη, του Δεύτερου Προγράμματος, σήμερα Τρίτη 23, αύριο Τετάρτη 24 και την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου, στις 7 το απόγευμα.

Στη συνέντευξη που έδωσε στον Φώτη τις λίγες ημέρες που βρέθηκε στην Αθήνα (η φωτογραφία είναι του ίδιου του Φώτη Απέργη), από το Λονδίνο όπου ζει εδώ και χρόνια, ο άρχοντας της ιστορικής δισκογραφικής εταιρείας αποκαλύπτει πολλά κι ενδιαφέροντα:

Πώς γεννήθηκε ο «Επιτάφιος» με τον Μπιθικώτση.
Πώς, μαζί με τους καλλιτέχνες, αντιμετώπιζε τη λογοκρισία.
Ποιος ήταν ο μοναδικός τραγουδιστής που παραδεχόταν ο Καζαντζίδης.
Ποια ήταν τα πρώτα βήματα του Ξαρχάκου και του Μούτση.
Ποιον σολίστ του μπουζουκιού παρομοίαζε ο Θεοδωράκης με τον Μπαχ.
Πώς στ’ αλήθεια απέκτησε ο Μάρκος ένα κοστούμι.
Τι εννοούσε ο Χιώτης όταν έλεγε ότι η ορχήστρα δεν πρέπει να «μουτζουρώνει» τον στίχο.
Τι ένιωσε ο ίδιος, όταν είδε γκρεμισμένο τo εργοστάσιο στο οποίο ηχογραφήθηκαν ιστορικοί δίσκοι του ελληνικού τραγουδιού..

Ο Τάκης Β.(Βασιλείου) Λαμπρόπουλος υπήρξε αποδεδειγμένα ένα λαμπρό μυαλό της δισκογραφίας. Στα 28 του χρόνια, αναλαμβάνει την Columbia, με μεγάλο του όραμα την αναβάθμισή της και την επανάσταση στην ελληνική δισκογραφία.

1) Συγκεντρώνει ποιητές, νέους μουσικούς (Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Ξαρχάκο κ.α)
ορίζει τον Μανώλη Χιώτη συντονιστή και διευθυντή των ηχογραφήσεων,
2) ανακαλύπτει νέες φωνές (Μοσχολιού, Αγγελόπουλο, Διονυσίου, Λύδια, Φαραντούρη, Γαλάνη, Ξυλούρη....).
3) βάζει στη δισκογραφία ηθοποιούς (Βουγιουκλάκη, Λαμπέτη, Χορν, Μελίνα),
4) έκανε τον «Καραγκιόζη» δίσκο με τον Σπαθάρη, ενώ καθιέρωσε τις πρώτες λαϊκές συναυλίες (Κεντρικόν).,
5) άλλαξε, επίσης, την αισθητική των εξώφυλλων δίσκων καθιερώνοντας το εικαστικό εξώφυλλο, με έργα μεγάλων ζωγράφων (Τσαρούχη, Μόραλη, Εγγονόπουλου, Μποστ, Αργυράκη...),
6) καθιέρωσε τα ημίωρα των δισκογραφικών εταιρειών στο ραδιόφωνο (τοποθέτησε για σήμα της Columbia το ταξίμι της «Συννεφιασμένης Κυριακής» του Τσιτσάνη),
7) ηχογράφησε θεατρικές παραστάσεις,
8) επέβαλε τη σειρά «πρώτη εκτέλεση» σε όλους τους συνθέτες (διαφυλάσσοντας το κύρος και το μεγαλείο των πρώτων εκτελέσεων).,
9) επανέφερε στο προσκήνιο το ρεμπέτικο τραγούδι (με τους Μπιθικώτση, Π. Πάνου, Γαβαλά, Λύδια...).

Στήριξε επίσης, με τόλμη, τους δημιουργούς που τον εμπιστεύθηκαν, απέναντι στον συντηρητισμό της τότε Ραδιοφωνίας, αλλά και στη λογοκρισία των συνταγματαρχών. Και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανανέωση του λαϊκού τραγουδιού και την άνθιση του έντεχνου κατά τις δεκαετίες του ’60 και του ’70.

{module [908]}

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Featured